Tuesday 27 December 2016

За търсенето на телета под волове и други безсмислици

Теленца...
Disclaimer: Следващите редове са изцяло, напълно и единствено мое мнение, което по никакъв начин не представлява официална позиция на компанията, за която работя, не я ангажира по никакъв начин и не е одобрена или поискана от нея. За първи и вероятно последен път си позволявам да коментирам в блог-пост нещо, свързано с работата ми.

Тия дни прочетох как разни хора се възмущават от рекламата на Теленор с Христос Аргиров. Обявяват я за богохулна и непочтителна към християнската религия и обещават как няма да ползват услугите на оператора заради нея и ни уверяват, че всички служители вечно ще се пържим в ада.

Моля да бъда извинен, но това са пълни глупости. Рекламата много ми харесва, но аз разбира се съм пристрастен, макар да нямам никакво участие в създаването ѝ. Вероятно за мнозина тя не е кой знае какво произведение на „рекламисткото изкуство“ и само времето ще покаже и доколко е успешна като средство за увеличаване на продажбите. Със сигурност обаче не противоречи на никой канон на Българската Православна Църква. Проверих го, доколкото можах. Ако някой може да ми докаже обратното, да заповяда. Но без чувства и излишни емоции, моля, В крайна сметка не е станало кой знае какво по никой стандарт.

А ако досега не сте го знаели, нека ви кажа, че човекът Христос Аргиров съществува, това е истинското му име, той наистина е от Пловдив, съвсем наистина е роден на 24 декември и съвсем, съвсем наистина се занимава с графичен дизайн. В рекламата не става дума за Иисус Христос (да, така се пише, с две „и“ според традицията на БПЦ), нито за събитията от живота му както те са описани в Евангелията, нито има дори бегъл опит за осмиване или подигравка с него. Иисус Христос и Христос Аргиров са две съвсем различни неща и реално и обективно няма нищо общо между тях. Разбира се, има очевидни алюзии и заемки от новозаветни мъдрости и принципи в рекламата, но няма директни цитати от светите писания. Това не е богохулно, по никой начин. 

Ако бяхме снимали актьор, гримиран и и облечен като Иисус Христос, който примерно вместо да нахрани вярващите с два хляба и пет риби (или колкото бяха там) им раздава смартфони с 4G, това определено не би било почтително и навярно с право щеше да се обяви за богохулно. Но няма такова нещо. Напротив, има истински човек, съвсем истински, като мен и теб, показан с лицето си, името, историята си. Останалото са просто тълкувания и неинформирани мнения, За някои рекламата може да е проява на лош вкус, но това е твърде субективно и няма общо с това дали нещо е богохулство или не.

Да не говорим, че самата Българска Православна Църква изглежда няма мнение по въпроса и не е възразила официално срещу рекламата.

Имаше и хора, които написаха „Що не направите такава реклама с Мохамед? Да видите тогава какво ще ви се случи.“ Не знам дали ще направим реклама с Мохамед, нито защо бихме искали да го направим. Ако тези, които попитаха това се опитват да внушат, че мюсюлманите хич няма да ни се карат, ами направо ще ни гръмнат, нека знаят, че не ме интересуват техните предразсъдъци и че в моите очи не са много различни от радикализирани мюсюлмани. Но самият въпрос ме кара да се питам, дали ако го направим, същите тия, които ни обявиха за богохулници в този случай, отново щяха да ни обвинят в богохулство? Или ако някой се гъбарка с МОЯТА религия, това е скандал, но ако се бъзика с ЧУЖДА религия, това е ОК? Ако ще се правим на съдници, хайде да мерим с един аршин, става ли?

И нещо друго: Ако просто направим реклама с главен герой някой си Ахмед, Адем, Синан или Метин от Шумен дали нямаше да ни залеят с въпроси от рода на „Толкова ли нямаше българи, та се хванахте да рекламирате с турци?“ Извинете ме, но вероятно щеше да има достатъчно такива и вие го знаете толкова добре, колкото го знам и аз и ако не разбирате кое му е лошото, нямам какво повече да ви кажа.

Преди три години, заедно с децата си посетих Соколския манастир близо до Габрово. Като нерелигиозен човек изпитвах интерес към манастира като историческа забележителност, като място, на което Колю Фичето и Захари Зограф са оставили прекрасни примери на уменията си, където са се случили значими събития в нашата история и изобщо интересът ми беше изцяло културен.  

Естествено, поисках да разгледам църквата на манастира. Но не успях. Почти цялото свободно пространство в храма беше заето от… сергии. Сергии с всякакви „религиозни“ дрънкулки – пластмасови и метални кръстчета, със и без разпнатия Христос (онзи от Назарет, не онзи от Пловдив) по тях, ключодържатели, медальончета и гривнички с иконки, както и иконки с хитроумно прикрепени към гърбовете им щипчици за закачане в автомобили и прочее „стока“. Някакви хора, които изобщо не приличаха на монаси, се караха всеки път, когато видеха мобилен телефон в нечия ръка. Не защото не е прилично да ползваш мобилен телефон в църква, а за да не би някой да направи снимка на фреските и иконостаса без да е платил таксата от 5 лв. Както казах, не съм религиозен, а и да бях, едва ли щях да съм християнин. Като за неверник обаче смятам, че добре познавам Светото писание и съм наясно, че наличието на тържище вътре в църквата е доста против всякакви канони и правила. Както е добре известно, Иисус също е мислел така. Това обаче изглежда не смущаваше никого другиго. Във всеки случай не забелязах някой да изразява недоумение или възмущение на глас. Също както май повечето миряни не се впечатляват от ролексите и линкълните на светите отци на БПЦ.

Така че, рекламата на Теленор може за някого да е тъпа  и зле направена, но хайде да не прекаляваме с твърдения за „богохулство“. Това е само в умовете на хората, които май без да са съвсем наясно какво точно съставлява богохулството, тръгват да търсят под вола теле, а както опитът показва, всеки който се е захванал с това, общо взето е успял - теле или телета винаги ще се намерят. (И хайде да не започваме да дискутираме колко каноничен и колко небогохулен е Дядо Коледа, че вероятно ще стане страшно...) 

И ето ви една евангелска мъдрост (Матей 7:3, мисля), безплатно и съвсем чистосърдечно: Преди да посочите сламката в окото на другия, погледнете гредата в собственото си око, ОК?

2 comments:

  1. Blagodaria VI za prekrasnoto obiasnenie.po Dobre ne mozhe I da bude.

    ReplyDelete
  2. Blagodaria VI za prekrasnoto obiasnenie.

    ReplyDelete

Дръж се прилично.