Wednesday 28 August 2013

Сюрреалистично и абсурдно за едните 30 лв.- РАЗВРЪЗКАТА

Сори, че така, нали, с личната драма напред, ама на мен си ми беше важно...
Както описах преди няколко дни, имах драма с НАП заради фиш за превишена скорост, който според държавата не съм платил, а според мен и според документите, които притежавам - съм. Заради този фиш отказаха да ми издадат Удостоверение, че нямам неплатени задължения към бюджета на свидната на сърцето и душата ми Република България.
Тогава ми се наложи от регионалната данъчна дирекция да си завлека мързеливия данъкоплатски задник до централното упраление на НАП, където едни любезни женици приеха заявлението ми и ме зарекоха "да им звънна в сряда-четвъртък". Е, дойде срядата и аз като един нахален и убеден в правотата си гражданин, звъннах. И проведох следния разговор:
- Звъня ви по повод завление с входящ номер едикой си.
- Момент да проверя, - казва женицата, потрака на някаква клавиатура и рече:
- Ами, заявлението ви още не е разпределено. Това значи, че се намира при началника и той още не е определил коя колежка ще го работи, - търпеливо ми обясни жената.
- А това какво означава като време?
- Може би утре, най-късно до края на седмица заявлението ви ще бъде разпределено.
Леко ми се надигат лайната, защото ми става ясно, че индиректно, но много любезно, ми обясняват къде е лехата със зеления хайвер - да ходя да си набера. Решавам да съм директен:
- Ами ако просто отида и го платя отново този скапан фиш, няма ли да стане по-бързо? - питам аз и получавам моменталния отговор:
- Определено! В клоновете на банката Х най-добре ще ви обяснят какво да направите.
- Значи да платя, а после ако искам да ви съдя, за да си взема парите обратно? - мисля си, че провокирам аз.
- Именно, - абсолютно невъзмутимо отвърна женицата. - Те много хора са като вас, да не мислите, че сте единствен.
Затварям телефона, броя до десет и се емвам към гореспоменатата регионалната дирекция на НАП, откъдето всъщност започва всичко.
Тегля си номерче, изчаквам си реда (като междувременно цъкам снимки на някои от идиотските разпечатани на ксерокс простотии, залепени по стените и наврените по коридорите шкафове с папки) и се изправям пред поредната женица. Обяснявам накратко случая си и питам, аджеба, ако платя фиша в банковия клон в сградата, ще мога ли да си получа удостверението веднага.
И се случва чудо, което нито съм очаквал, нито предполагал, че изобщо е възможно.
- Носите ли си фиша и разписката за плащането? - пита жената.
- Да, - отвръщам аз и подавам пожълтелият от времето документ. Жената го разглежда и казва:
- Добре бе, как могат да ви кажат пак да го плащате, като тука ясно е написано, че сте го платили? Мама му стара, начи, бахти глупостта! Моят мъж и той замалко да се прецака да си плати фишовете в пощата като вас, но добре че жената там ни каза, че плащанията със запис се губят. Ей, ся ще оправим работата. Отивам да го снимам това и ви нося удостоверението. Как така ще го плащате два пъти!!
Застивам в ням възторг и благоговение, а след две минути щастливо прибирам заветното листче, заради което изобщо беше целият този зор. Благодаря на женицата и се изнасям на галоп.
Изводи или както му викаме днес - takeaways:
1. Де факто, аз не дължа пари на бюджета, според НАП обаче - дължа. Едновременно с това имам документ, че нямам никакви задължения. Мисля, че това е Параграф 22 едно към едно.
2. В момента чакам и НАП да решат, че наистина съм изрядния данъкоплатец, какъвто си мисля, че съм. Никой не знае кога ще стане това, дори любезните женици в ЦУ на НАП, от които това зависи.
3. Това, че аз реших проблема си без връзки или други подмолни средства е хубаво. Благодаря на онази женица, чието име така и не научих и която бе така добра да ми помогне. Дано не си навлече неприятности заради мен. Но дали останалите хиляди нещастници имали неблагоразумието да си платят глобите чрез пощенски запис през последните 4-5 години биха имали същия късмет?

Гадното чувство си остава. Всичко започва оттам, че някой, някъде не си е свършил работата, за която му е било платено. Както почти винаги. И както винаги, тези, от които зависи този проблем да бъде решен, си чешат мадурите, а подчинените им в прав текст предлагат на гражданите да го издухат още веднъж, само и само да могат да получат полагащата им се по закон услуга в рамките на някакво обозримо бъдеще. Убеден съм, че и в Австрия, Германия, Франция (примерно) също се случват подобни абсурди, но едва ли абсурд засягащ буквално десетки хиляди хора ще се остави да се точи с години. Най-малкото ще се намерят достатъчно засегнати, които да осъдят тамошния НАП и някой, някъде в системата ще понесе персонална отговорност за това.
Засега обаче, тази страна явно се движи от ято скромни, мили женици, повечето от които любезно те пращат на майната си и изобщо не им пука, че е възможно заради едни пикливи 30 лв. държавата да плати стотици левове съдебни такси. Нали не са техни, кво им пука? И защо е така? Може би защото над тях има ято абсолютно непригодни невидими началници, които с дни не могат да разпределят кой коя преписка "да работи", а над тях едни други женици и началници, които пък се чудят коя братовчедка къде да назначат на нископлатена, но сигурна държавна службица и т.н. и т.н.
Както и да е. Благодаря ви, че дочетохте това нещо чак дотук.



1 comment:

  1. Днес ми попадна тази информация http://www.segabg.com/article.php?id=664190.

    Кампанийно събиране на платени глоби и тормоз над иначе "добрите"платци...

    ReplyDelete

Дръж се прилично.